Ekonomiansvarig till Prima Power

Företag: Prima Power Nordics AB

Ort: Värnamo

Omfattning: Tillsvidareanställning

Prima Power Nordics AB är den nordiska delen av den globala Prima Power-koncernen – en ledande leverantör av maskiner och system för plåtbearbetning. Företaget erbjuder ett av branschens bredaste sortiment, inklusive laserskärning, stansning, kantpressning, panelbockning och automatiserade tillverkningslösningar.
Med bas i Värnamo kombinerar Prima Power lokal närvaro med global kapacitet. Produkterna utvecklas enligt konceptet Gröna metoder, där hållbarhet förenas med hög produktivitet. Företaget har tillverkningsanläggningar i Italien, Finland, USA och Kina, och levererar lösningar till kunder över hela världen.

Om tjänsten

Som ekonomiansvarig på Prima Power Nordics AB får du en nyckelroll i verksamheten. Du rapporterar till koncernens CFO och har det övergripande ansvaret för ekonomi, rapportering och administration i det nordiska bolaget. Tjänsten erbjuder en spännande mix av operativt arbete och strategiskt ansvar i ett internationellt sammanhang. Bolaget står inför implementation av nytt affärssystem vilket också ger en möjlighet att vara med i den processen.

Arbetsbeskrivning

Tjänsten innebär det övergripande ansvaret för ekonomi såsom tex bokföring, fakturering och finansiella transaktioner samt planering och strategi i samverkan med ledningen. Dessutom ansvarar du för HR med personalrelaterade frågor i samarbete med koncernens HR-avdelning.
Exempel på arbetsuppgifter och ansvar:
  • Förberedelse av månads- och kvartalsbokslut för koncernrapportering enligt IFRS
  • Granskning av balans- och resultaträkning samt kostnadsuppföljning
  • Budget- och prognosarbete, inklusive likviditetsplanering
  • Ansvar för årsredovisning, deklarationer och annan lagstadgad rapportering
  • Kontakt med banker, revisorer, kunder och leverantörer
  • Tolkning och tillämpning av HR-policys
  • Rapportering av HR-relaterade frågor
  • Deltagande i koncernens HR-möten

Vi söker dig som

  • Har en högskoleexamen inom ekonomi eller motsvarande
  • Har 5 års erfarenhet av en liknande roll med fullt ekonomiansvar
  • Är trygg i redovisning enligt IFRS och har god förståelse för budget- och prognosarbete
  • Erfarenhet av att ansvara för HR-relaterade uppgifter
  • Har mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
  • Är van att arbeta i Officepaketet och har gärna erfarenhet av Microsoft Business Central eller Dynamics Navision


För att lyckas i rollen behöver du vara självgående, noggrann och strukturerad. Du har ett stort intresse för både siffror och människor. Eftersom det finns en bredd i ansvarsområdena och många parallella uppgifter att hantera behöver du god planeringsförmåga och ha förmågan att snabbt växla fokus. Vi ser också det som en förutsättning att du har ett positivt och lösningsorienterat förhållningssätt.

Vårt företag

Montico är ett komplett matchningsföretag som erbjuder helhetslösningar till företag och privatpersoner inom rekrytering, bemanning, utbildning och matchningstjänster. Montico har kontor på ett 20-tal orter i Sverige med huvudkontor i Tranås. Sedan april 2025 är Montico en del av Calviks AB, ett börsnoterat investmentbolag inom kompetensförsörjning. Läs mer om oss på www.montico.se. 

Din ansökan lämnar du via länken nedan.

Då vi gör löpande urval tar vi gärna emot din ansökan så snart som möjligt.

Kontakt
Mattias Frost
facebookCreated with Sketch.